The Tain Bo Cuailnge: Lagenda Serbuan Lembu Cooley

David Crawford 20-10-2023
David Crawford

Terdapat beberapa lagenda dari mitologi Ireland seperti yang sering diceritakan seperti kisah Tain Bo Cuailnge – AKA ‘Serangan Lembu Cooley’.

The Tain ialah cerita dari Ireland awal yang biasanya diceritakan kepada kebanyakan mereka yang membesar di Ireland ketika mereka masih kanak-kanak (sekurang-kurangnya saya harap ia masih begitu!).

The Táin Bo menceritakan kisah pertempuran epik yang dibawa melawan wilayah Ulster oleh Ratu Maeve yang perkasa. Di bawah, anda akan menemui versi mitos Ireland ini yang diberitahu kepada saya semasa kecil.

The Tain Bo Cuailnge

Foto oleh zef art (shutterstock)

Kisah Táin semuanya bermula di Ireland pada abad pertama. Jika anda membaca panduan kami untuk mitologi Ireland, anda akan tahu bahawa ini dikenali sebagai Kitaran Ulster.

Ulster Cylce kesusasteraan Ireland dipenuhi dengan mitos tentang Ratu Medbh dan pahlawan Cu Chulainn. Walau bagaimanapun, beberapa kisah yang terkenal seperti di bawah.

The Tain semuanya bermula dengan Queen Medb

Queen Medb of Connacht ialah seorang pahlawan dan pemerintah yang perkasa. Kuasa dan pengaruhnya sangat luas dan ini hanya meningkat apabila dia berkahwin dengan lelaki bernama Ailill.

Kini, memandangkan keganasan Ratu Medb dan reputasinya yang luas serta seorang pahlawan yang sangat kejam dan berkebolehan, anda akan bayangkan bahawa menunjukkan rasa hormatnya tanpa perlu berkata-kata.

Malangnya, bukan itu yang berlaku. Suatu malam di atas katil, suaminya memberitahu Medb bahawa sejak dia menjadi pasangannya, hidupnyabertambah baik dengan ketara.

Ayah Medb ialah Raja Tertinggi Ireland… dia cukup kaya, untuk mengatakan sekurang-kurangnya, namun ini menyinggung perasaannya dan menunjukkan prestasi kompetitifnya.

A Perbandingan Kekayaan

Medb dan Ailill memutuskan untuk membandingkan kekayaan mereka untuk menyelesaikan perselisihan itu untuk selama-lamanya. Pelayan dipanggil dan diarahkan untuk mengumpulkan semua barang berharga pasangan itu dan meletakkannya dalam longgokan di hadapan mereka.

Setelah pelayan menyelesaikan tugas itu, terdapat dua timbunan besar yang mengandungi segala-galanya daripada permata dan syiling Ireland kuno hingga perbuatan ke tanah dan barang-barang mahal lain.

Selepas perbandingan yang panjang, jelas bahawa Raja mempunyai satu perkara yang tidak dimiliki oleh Permaisurinya yang garang – seekor lembu jantan yang mempunyai keturunan yang begitu kaya sehingga orang mengembara dari seluruh dunia untuk memanfaatkan kuasanya.

Medb berasa marah. Tetapi dia menerima bahawa suaminya sebenarnya lebih kaya. Adakah dia akan membiarkan pembohongan ini? Sudah tentu tidak.

A Lend of a Bull

Medbh mengetahui seekor lembu jantan di Ireland yang, jika dia memilikinya, akan membantu dia mengalahkan suaminya. Ia dimiliki oleh seorang lelaki bernama Daire Mac Fiachna, pemilik tanah yang kaya di Ulster.

Medb menghantar salah seorang utusannya untuk meminta pinjaman lembu jantan selama setahun. Sebagai balasan, Medb akan memberikan Mac Fiachna lima puluh ekor lembu terbaiknya, sebidang tanah terbaik di Connacht dan kereta kuda emas.

Dia meminta sedikit masa untuk berfikir. MacFiachna bukan bodoh. Dia tahu bahawa mengatakan tidak kepada Medb akan berakhir dengan buruk untuknya dan selain itu, tawarannya lebih murah hati daripada yang dia sangkakan.

Semasa dia termenung, utusan yang dihantar oleh Ratu Medb memutuskan untuk meluangkan masa beberapa lama. di pub/tavern tempatan. Dia menjadi mabuk dan mula memberitahu penduduk tempatan bagaimana jika Mac Fiachna berkata tidak, mereka akan mengambil lembu jantan itu secara paksa.

Mac Fiachna menerima berita itu dan dia marah. Dia menghantar utusan dalam perjalanan dengan mesej kepada Medb bahawa lembu jantan itu akan kekal di tempatnya.

Perang dan Táin Bó Cúailnge

Medb menerima berita itu sebagai tanda rasa tidak hormat yang paling besar. Dia memutuskan serta-merta bahawa dia akan pergi berperang untuk merampas lembu jantan itu. Dia lebih gembira untuk membunuh Mac Fiachna jika ia perlu berlaku.

Dia mengumpulkan tentera ganas pahlawan Ireland dari seluruh Ireland dan menyuruh mereka bersedia untuk berperang. Kini, Medb lebih yakin daripada biasa untuk menyertai pertarungan ini.

Kebetulan pejuang Ulster masih terkena apa yang dikenali sebagai 'Pangs of Ulster'. Lucunya, Pangs of Ulster ialah kutukan yang diberikan kepada lelaki Ulster oleh Macha, dewi Ireland purba (kisah lain dari Kitaran Ulster).

Kutukan itu memaksa lelaki Ulster dilumpuhkan oleh kesakitan yang sama yang dirasakan wanita semasa bersalin. Ia berlaku setiap tahun selama lima hari penuh.Sememangnya, pertempuran adalah perkara terakhir dalam fikiran mereka.

Lihat juga: Panduan Untuk Adare Dalam Limerick: Perkara Yang Perlu Dilakukan, Sejarah, Pub + Makanan

Cú Chulainn dan Tain

OK, kembali kepada pertempuran yang akan datang. Medb sedang bersiap sedia untuk berperang apabila seorang hamba mengetuk pintu rumahnya untuk memberitahu kedatangan seorang tukang tilik bernama Fedelm.

Tilik tilik memberitahu Medb tentang kejadian yang mengerikan. penglihatan yang mereka alami pada malam sebelumnya yang menakutkan Medb. Ia menceritakan tentang seorang pahlawan muda dari Ulster yang lebih berkuasa daripada mana-mana di Ireland.

Namanya ialah Cú Chulainn. Dia baru berusia 17 tahun dan dia dikatakan bersedia dan menunggu tentera Medb. Seperti kebanyakan orang pada masa itu, Medb adalah khurafat. Dia percaya sepenuhnya pada apa yang diberitahu oleh tukang tilik itu.

Tetapi pastinya Cú Chulainn tidak akan menandingi ribuan tenteranya. Dia memutuskan untuk menguji teorinya dan Táin Bó Cúailnge bermula. Tidak lama kemudian menjadi jelas bahawa dia betul untuk bimbang.

Cú Chulainn membunuh 300 orang pertama yang dihantar oleh Ratu Medb ke dalam pertempuran. Berita itu kembali kepadanya tentang apa yang sedang berlaku dan dia memutuskan untuk menghantar utusan kepada Cú Chulainn untuk menawarkan kekayaan besar kepadanya untuk bertukar pihak. Dia menolak.

Janji Cú Chulainn

Seiring dengan berlalunya hari, Cú Chulainn membunuh ratusan lagi lelaki dengan hanya menggunakan katapelnya. Bahagian cerita yang seterusnya menjadikan Táin Bó Cúailnge sebagai salah satu cerita paling popular daripada kesusasteraan Ireland.

Cú Chulainnmenghantar berita kepada Ratu Medb bahawa dia akan berhenti membunuh anak buahnya secara beramai-ramai jika dia bersetuju untuk menghantar hanya seorang lelaki setiap hari. Permaisuri juga telah berjanji bahawa, semasa pertempuran ini, dia tidak akan cuba mencuri seekor lembu jantan dari tanah Ulster.

Dia bersetuju. Sudah tentu, dia fikir, ini akan memberinya masa yang diperlukan untuk mencari pahlawan yang dapat menandingi kekuatan Cú Chulainn.

Seperti yang dijangkakan, Cú Chulainn terus membunuh anak buah Medb seorang demi seorang. Apabila minggu berlalu, tentera Medb semakin berkurangan dan semakin berkurangan. Kemudian dia mendapat idea – dia akan meminta Fergus, bapa tiri Cú Chulainn, untuk menyertai pertempuran.

Malangnya, ini tidak berguna. Walaupun Fergus bersetuju selepas janji tanah dan kekayaan, sebaik sahaja dia tiba di pertempuran dia menyedari bahawa dia tidak dapat meneruskannya. Cú Chulainn bersetuju untuk membiarkan Fergus berjalan bebas jika Fergus bersetuju untuk membalas budi jika diperlukan.

Serangan Lembu Cooley bergilir

Medb kemudian mendapati bahawa Cú Chulainn mempunyai seorang abang angkat bernama Ferdia. Walau bagaimanapun, ia menjadi jelas dengan cepat bahawa Ferdia tidak mahu menentang Cú Chulainn.

Ferdia enggan berjumpa dengan utusan Medb. Medb berang. Dalam percubaan untuk mempengaruhi keputusannya, Ratu menyebarkan berita bahawa Ferdia seorang pengecut, dan bahawa dia takut dengan Cú Chulainn.

Lihat juga: 12 Perkara Terbaik Untuk Dilakukan Di Bandar Donegal (Dan Berdekatan)

Ferdia bersetuju untuk bertemu dengan Medb, tetapi biarlah diketahui bahawa ia hanya untuk berkongsi dengannya rasa tidak puas hati terhadapnyakhabar angin. Apabila dia tiba di tempat pertemuan, dia mendapati satu jamuan besar telah disediakan.

Dia juga melihat seorang wanita cantik duduk di meja di sebelah Medb. Itu anak perempuannya. Medbh menggalakkan Ferdia minum, dan minum dia lakukan. Dia menjadi mabuk dan apabila Medb menjanjikannya perkahwinan anak perempuannya, dia bersetuju.

The Tain Bo Cuailnge: The Battle Begins

Ferdia mengembara untuk bertemu Cú Chulainn the hari berikutnya. Cú Chulainn menyedari bahawa Ferdia mabuk cinta dan tidak ada gunanya cuba memujuknya untuk pergi.

Kedua-duanya mula bergaduh dan dengan cepat menjadi jelas bahawa mereka sepadan. Ferdia adalah seorang pejuang yang kuat dan mahir. Hanya dua perkara sahaja yang memisahkan kedua-dua lelaki itu.

Cú Chulainn memiliki Gae Bolga – ini adalah tombak bertakuk yang diberikan kepadanya oleh orang yang menganggapnya bagaimana untuk bertarung – Scáthach, seorang ratu pahlawan mitos.

Ferdia, yang juga telah diajar seni peperangan oleh Scáthach mempunyai jata perisai yang diperbuat daripada tanduk yang boleh menahan bilah yang paling tajam.

Pertempuran 5 hari di Táin Bó

Keduanya bertarung tanpa jemu selama lima hari dan malam yang panjang, menjadikannya salah satu pertempuran paling ketara dalam kesusasteraan Ireland dari Kitaran Ulster mitologi Ireland. Pertempuran itu mendapat perhatian setiap lelaki, wanita dan kanak-kanak di seluruh Ireland.

Pertempuran itu berkuat kuasa ke atas kedua-dua pahlawan itu. Ferdia,perasan bahawa Cú Chulainn keletihan, berjaya menangkap lawan hebatnya dengan tikaman di dada.

Mengetahui bahawa penghujungnya sudah dekat, Cú Chulainn mengambil Gae Bolga (tombak) dan menggunakan semua kekuatannya untuk melemparkannya kepada Ferdia. Lembing itu bersambung dengan dada Ferdia dan serta-merta membunuhnya.

Akhirnya akhirnya dapat dilihat

Pertempuran Cooley telah meletihkan Cú Chulainn. Dia berundur ke sudut sunyi Ulster dan berehat. Adakah dia memenangi pertempuran itu? Dia percaya begitu, bagaimanapun, dia tidak menyedari bahawa Medb, semasa pergaduhannya dengan Ferdia, telah berjaya mencari lembu jantan coklat itu dan mencurinya.

Namun, semuanya tidak hilang. Sejurus selepas Medb mencuri lembu jantan itu, lelaki Ulster keluar dari kutukan kesakitan. Dia terperangkap. Pertempuran terakhir akan berlaku.

Pahlawan dari seluruh Ireland berkumpul untuk apa yang akan menjadi salah satu pertempuran terbesar dalam kesusasteraan Ireland. Nasib baik untuk Medb, Cú Chulainn tidak dapat mengambil bahagian, kerana dia masih pulih.

Ingat janji yang dibuat oleh Fergus?

Cú Chulainn hanya dapat mendengar cebisan perlawanan. Kemudian, secara kebetulan, dia mendengar jeritan dua bapa tirinya ketika mereka mula bertempur antara satu sama lain.

Cú Chulainn terkoyak. Dia memerlukan lebih banyak masa untuk pulih tetapi dia juga perlu memasuki pertempuran. Dia mengumpulkan sedikit kekuatan terakhir yang dia miliki dan berlari ke tempat pertempuran antara Ulster dan Connacht sedang berlaku.

Dia dengan cepatmenemui Fergus dan dia menuntut Fergus menunaikan janjinya. Fergus bersetuju dan dia meninggalkan pertempuran, membawa bersamanya 3,000 orang yang dia bawa bersamanya

Penyingkiran ini meninggalkan Medb dan Ailill dengan jumlah pejuang yang tinggal sangat kecil. Mereka segera menyedari bahawa mereka tidak boleh memenangi pertempuran. Walau bagaimanapun, Medb masih berjaya menghantar Bull of Cooley kembali ke kerajaannya di Connacht.

Pertarungan hingga mati

Apabila mereka tiba di Connacht, sudah tiba masanya untuk lembu jantan Medb untuk berhadapan dengan Ailill dan seorang lelaki bernama Bricriu telah dipanggil untuk mengadili pertempuran.

Ketika itu berlaku, lembu jantan melihat Bricriu sebagai musuh bersama. Mereka menyerangnya dan membunuhnya serta-merta. Kemudian mereka berpaling ke arah satu sama lain. Kedua-duanya bergaduh selama satu siang dan malam.

Keesokan harinya, penduduk Connacht bangun untuk menyedari bahawa lembu jantan dari Cooley telah membunuh lembu jantan Ailill.

Lembu jantan Cooley berarak mengelilingi Ireland dengan lawannya tetap tergantung dari tanduknya. Dia akhirnya kembali ke Ulster di mana dia menetap di Semenanjung Cooley.

Jika anda menikmati cerita ini, anda akan menikmati panduan kami tentang mitos paling hebat dari Ireland dan panduan kami untuk kisah paling menyeramkan dari Ireland cerita rakyat.

David Crawford

Jeremy Cruz ialah seorang pengembara yang gemar dan pencari pengembaraan dengan semangat untuk menerokai landskap Ireland yang kaya dan meriah. Dilahirkan dan dibesarkan di Dublin, hubungan Jeremy yang berakar umbi dengan tanah airnya telah mendorong keinginannya untuk berkongsi keindahan alam semula jadi dan khazanah sejarahnya dengan dunia.Setelah menghabiskan masa berjam-jam menemui permata tersembunyi dan tanda tempat ikonik, Jeremy telah memperoleh pengetahuan yang luas tentang perjalanan jalan raya dan destinasi pelancongan yang menakjubkan yang ditawarkan oleh Ireland. Dedikasinya untuk menyediakan panduan perjalanan yang terperinci dan komprehensif didorong oleh kepercayaannya bahawa setiap orang harus berpeluang mengalami daya tarikan yang memukau di Emerald Isle.Kepakaran Jeremy dalam mencipta perjalanan jalan raya yang sudah siap memastikan pengembara dapat menyelami sepenuhnya pemandangan yang menakjubkan, budaya yang meriah dan sejarah yang mempesonakan yang menjadikan Ireland tidak dapat dilupakan. Jadual perjalanannya yang disusun dengan teliti memenuhi minat dan pilihan yang berbeza, sama ada menerokai istana purba, menyelami cerita rakyat Ireland, menikmati masakan tradisional, atau sekadar berjemur dalam pesona kampung yang menarik.Dengan blognya, Jeremy menyasarkan untuk memperkasakan pengembara dari semua lapisan masyarakat untuk memulakan perjalanan mereka sendiri yang tidak dapat dilupakan melalui Ireland, berbekalkan pengetahuan dan keyakinan untuk mengemudi kepelbagaian landskapnya dan menerima penduduknya yang mesra dan mesra. Maklumat beliau dangaya penulisan yang menarik menjemput pembaca untuk menyertainya dalam pelayaran penemuan yang luar biasa ini, sambil dia menganyam cerita yang memikat dan berkongsi petua yang tidak ternilai untuk meningkatkan pengalaman perjalanan.Melalui blog Jeremy, pembaca boleh menjangkakan untuk mencari bukan sahaja perjalanan jalan raya dan panduan perjalanan yang dirancang dengan teliti tetapi juga cerapan unik tentang sejarah Ireland yang kaya, tradisi dan kisah-kisah luar biasa yang telah membentuk identitinya. Sama ada anda seorang pengembara yang berpengalaman atau pelawat kali pertama, keghairahan Jeremy terhadap Ireland dan komitmennya untuk memperkasakan orang lain untuk meneroka keajaibannya sudah pasti akan memberi inspirasi dan membimbing anda dalam pengembaraan anda yang tidak dapat dilupakan.